روایت باشکوه ولادت منجی عالم بشریت
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۸۶۱۸۵
مجموعه داستان «باد یمانی» در این فضا اتفاقی متفاوت به شمار میآید؛ اثری که حاصل قلم محمدرضا عابدیشاهرودی است و در آن مجموعهای از ۸ قصه کوتاه در ارتباط با امام حسن عسکری (ع) شرح داده شده است. گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: فضای فعلی ادبیات داستانی در ایران آنقدر تحت تاثیر رمانها و قصههای اجتماعی و پستمدرن قرار گرفته که کمتر کسی تصور میکند در این شرایط کسی به سراغ خلق یک مجموعه قصه دینی برود؛ آن هم در ارتباط با شخصیت امام حسن عسگری (ع) که معمولا روایتهای محدودی در ارتباط با سیره عملی ایشان نسبت به اغلب ائمه اطهار وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عموم نویسندگان ترجیح میدهند به جای درگیر شدن با حجم بالایی از کتابهای تاریخی و مطالعه آنها برای پیدا کردن آمادگی لازم برای نوشتن یک اثر تاریخی، صرفا از قوه تخیل خود برای نوشتن داستانهایی که دوست دارند استفاده کنند. در این فضا که معدود قصههای مذهبی و دینی نوشته شده هم عموما در ارتباط با پنجتن آلعبا نوشته میشوند، نگارش مجموعه داستانی با محوریت روایتهای مرتبط با امام حسن عسکری (ع) به خودی خود اتفاقی جالب توجه و ارزشمند است.
مجموعه داستان «باد یمانی» در این فضا اتفاقی متفاوت به شمار میآید؛ اثری که حاصل قلم محمدرضا عابدیشاهرودی است و در آن مجموعهای از ۸ قصه کوتاه در ارتباط با امام حسن عسکری (ع) شرح داده شده است. البته این قصهها گاهی مستقیم و گاهی غیرمستقیم به شخصیت و سیره عملی این امام همام مرتبط شدهاند و حسن ختام آنها نیز ماجرای ولادت منجی عالم بشریت، امام زمان (عج) است که پایانی باشکوه بر این مجموعه داستان ارزشمند است.
البته ارزشمندی معنوی «باد یمانی» باعث نمیشود که نقاط ضعف آن را نادیده بگیریم؛ ضعفهایی که به نظر میرسد اصلیترین آن را باید عدم تعادل اثر در میان زبان عامیانه و زبان تاریخی در برخی موارد دانست. اتفاقی که شاید بخشی از آن را باید ناشی از تلاش نویسنده برای نزدیک شدن به نسل امروزی دانست؛ با این همه این موضوع باعث نوعی سرگشتگی میان پیروی از الگوی روایت مدرن یا کهن الگوهای روایت کلاسیک شده است.
با این همه نکته جالب توجه دیگر در ارتباط با کتاب آن است که سعی کرده بیشتر از بعد رفتارهای اجتماعی امام حسن عسکری (ع) و از بعد کرامتهای ایشان به معرفی شخصیت این امام همام بپردازد. رفتارهایی که میتواند الگویی برای جامعه امروز بویژه جامعه مخاطبان این اثر که نوجوانان هستند، باشد.
«باد یمانی» در روزگاری نوشته شده که بازار کتاب به ویژه در حوزه آثار ویژه نوجوانان که مخاطبان اصلی این اثر نیز به شمار میروند؛ پر شده از قصههای ترجمهای فانتزی و انتشار آن را در این شرایط باید به فال نیک گرفت. کتابی که میتواند مقدمهای برای تالیف نمونههایی مشابه در ارتباط با زندگی سایر ائمهاطهار باشد، بویژه آنکه روایات و قصههای مرتبط با رفتارهای اجتماعی و سیره عملی بخش عمدهای از ۱۴ معصوم معمولا کمتر از سوی نویسندگان و داستاننویسان مورد توجه قرار گرفته است.
منبع: خبرگزاری دانشجو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۶۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت هجرت اجباری ابوالرضا(ع) از مدینه به عراق
امروز بیستم ماه شوال(۲۰ اردیبهشت) مصادف است با سالروز تبعید حضرت امام موسی کاظم(ع) از مدینه به عراق. ما به همین مناسبت به سراغ دکتر مرتضی انفرادی، پژوهشگر گروه مطالعات اجتماعی اعتاب مقدس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی رفتیم و در مجالی کوتاه درباره این هجرت با وی گفتوگو کردیم که اینک پیش روی شماست.
جناب آقای دکتر انفرادی، ما در تاریخ اسلام برای پیامبر اکرم(ص) هم با این موضوع روبه رو هستیم، درست است؟
بله همانطور که اشاره کردید، این مسئله حتی برای پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) نیز صورت گرفت و ایشان با توجه به مقتضیات زمان، از مکه هجرت و به شهر یثرب که بعداً به مدینه النبی (ص) شهرت یافت، مهاجرت فرمودند.
لطفا درباره معنای این هجرت هم توضیح دهید و بفرمایید در زندگی اهل بیت(ع) از چه زمانی آغاز شد؟
هجرت اجباری و سفر از روی اکراه در زبان عربی با عبارت "اِشخاص" بیان میشود و در زندگی اهل بیت(ع) بهجز دوران اسارت ایشان در واقعه کربلا، به طور مشخص از امام کاظم(ع) شروع شد، به عبارتی زمانی که امام رضا(ع) در عنفوان جوانی و در سن 31 سالگی به سر میبردند شاهد دستگیری و تبعید پدر ارجمند و بزرگوارشان از مدینه به عراق بودند.
بیستمین روز از ماه شوال بنابر نقل بسیاری از اخبار تاریخی مصادف است با سالروز این واقعه که در سال 179 هجری قمری روی داده است. در واقع این هجرت و سفر اجباری از امام کاظم(ع) آغاز شد و برای فرزندان ایشان ادامه یافت. در این باره بفرمایید.
بله، الزام به ترک وطن و سفر اجباری برای خاندان پیامبر از امام کاظم(ع) آغاز و این موضوع برای فرزند برومندشان امام رضا(ع) و نیز ابناء الرضا شامل امام جواد(ع)، امام هادی(ع)، امام عسکری(ع) ادامه یافت به همین دلیل است که مشاهد مشرفه و حرمهای مطهر این بزرگواران از مدینهالنبی فاصله زیادی دارد.
جناب انفرادی بفرمائید مطالعه منابع تاریخی درباره دستگیری و تبعید حضرت امام موسی کاظم(ع)، ما را با چه عللی مواجه میکند؟
در خصوص دستگیری و تبعید امام کاظم(ع)علتهای متعددی بیان شده است، نخست اینکه ایشان فرزند امام صادق(ع) بودند که آن حضرت توانستند با برگزاری کرسیهای علمی، هویت ناب اسلامی را در تمام جهان اسلام گسترش دهند و این موضوع برای دستگاه حاکمیت ناخوشایند بود.
همچنین امام کاظم(ع) با پایهگذاری شبکه وکالت و ارسال نمایندگان باعث شده بود که سردمداران حکومت در تنگنای سیاسی و اجتماعی قرار بگیرند. علت دیگر این است که حسادت به جایگاه رفیع و مقام والای امام، از سوی برخی از نزدیکان و خاندان به طور خاص برادرزاده امام کاظم(ع) به نام محمد بن اسماعیل، سبب شد که آنها نزد خلیفه از امام بدگویی کنند و سبب برانگیختگی کینه خلیفه شوند. از این رو خلیفه عباسی، امام کاظم(ع) را از مدینه به عراق و به شهر بصره تبعید و به مدت یکسال در آنجا زندانی کرد و سپس ایشان را از بصره به بغداد منتقل و در همان شهر به شهادت رساند که حرم مطهر ایشان امروز در کاظمین مطاف بسیاری ازعاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) است.